Klamári a šlendriáni, výživové doplnky môže predávať takmer hocikto
V minulom blogu sme sa pozreli na základné informácie o výživových doplnkoch samotných. Ak ste ho nečítali, vrelo odporúčam začať tam, hoci tento blog sa dá čítať aj samostatne.
Dnes sa totiž zameriame na pár šarlatánskych techník pri ich predaji.
Často ich používajú preto, že nerozumejú veciam okolo liekov a výživových doplnkov. Niektorí však možno aj vedome klamú a zavádzajú, aby sa obohatili.
Kým minulý blog bol ako návšteva zbrojára, dnešný je lekciou u šermiara, ktorý vás naučí pár súperových taktík.
Zakázané tvrdenia
Výživový doplnok nesmie o sebe, zo zákona, tvrdiť, že niečo lieči. Jediné, čo môžu uvádzať, je na zozname povolených zdravotných tvrdení. A tam väčšina viet začína slovom prispieva.
Čítali ste niekedy o výživovom doplnku niečo ako: „Tento produkt X vás vylieči z…“ alebo „Tento produkt Y je účinný pri liečbe…“ alebo čokoľvek, čo priamo spojilo liečbu a výživový doplnok?
Tak to je na pokutu. Len úrady nestíhajú, a preto sa nemôžete spoliehať, že to niekto vyrieši za vás. Od takéhoto predajcu potrebujete utiecť kade ľahšie. Bez výnimky. Fakt.
Prečo tak prísne?
To, že takéto tvrdenia o doplnkoch sú zakázané, je alebo by aspoň mala byť základná znalosť pre niekoho, kto sa živí ich predajom. Takzvaného umiestňovateľa, teda toho, kto dáva výrobok na trh, na to upozorní aj formulár, ktorý posiela Úradu verejného zdravotníctva.
Ak toto nevedia či ignorujú, čo všetko ešte zanedbali? Čo ďalšie šarlatánsky predajca prikrášľuje či nafukuje?
Skoro liek, len registrácia chýba
Ak vám o výživovom doplnku povedia, že majú všetky testy ako liek, len ich nedali registrovať, lebo je to drahé, tak prinajmenšom dvihnite neveriacky obočie.
Najdrahšie na celom procese je práve spraviť všetky testy a mať plný kamión údajov potrebných pre registráciu.
Než sa do tohto pekla niekto pustí a zariskuje milióny euro, už má plán, kde chce v prípade úspechu žiadať o registráciu. Ten totiž predkladá investorom.
A nielen im. Napríklad aj ja často viem aspoň o približných zámeroch klientov, pre ktorých píšem protokoly ku klinickému skúšaniu. Pracujem napríklad na skúške bežiacej len v Singapure. Všetko sme museli nastaviť aj podľa USA legislatívy, lebo časom chcú ísť tam. To časom je tak o 6 a viac rokov.
Registrácia? To je po tom všetkom už bagateľ.
Viem si predstaviť len jednu situáciu, kedy by som takému tvrdeniu uverila: Keby bol presne ten istý produkt registrovaný ako liek v jednej krajine (v cieľovej) a u nás (v nepodstatnej krajine) by sa im s tým nechcelo babrať. Ale aj tomu by som sa čudovala.
Registračné poplatky pre lieky sú možno vysoké. No ak niekto našiel peniaze/investora na riskantný výskum, na registráciu sa už nejaké to euro nájde. Ak sú totiž výsledky výskumu úžasné a skvelé, registrácia nebýva problém.
Novodobé abrakadabra
To ma privádza k ďalšej šarlatánskej praktike, a to je zneužívanie slov: štúdie a dôkazy. Tu je mnoho scenárov, nedajú sa vymenovať všetky. V drvivej väčšine prípadov ide o zlú alebo manipulatívnu interpretáciu spraveného výskumu alebo získaných výsledkov.
Napríklad, keď obyčajnú anketu prezentujú, akoby šlo o celé klinické skúšanie. Alebo súvisiace fakty (v lete sa predáva viac zmrzliny a opaľovacích krémov) prezentujú, akoby jedno spôsobovalo druhé (za vyšší predaj zmrzliny môžu opaľovacie krémy). Alebo si vyberú z výskumu to, čo sa im hodí. Prípadne povedia „štúdie“ a nič bližšie nešpecifikujú.
Slovo štúdie je ako abrakadabra. Neféroví predajcovia ho používajú ako zaklínadlo, aby vás okúzlili a ľahšie z vašej peňaženky prečarovali peniaze do tej svojej.
Keď tieto a podobné slová pri výživovom doplnku zbadáte, berte to odteraz ako červený blikajúci výkričník. Nie preto, že by malo ísť hneď o podvod. No môže ísť a často ide.
Šarlatánstvo v portfóliu
Ak si nie ste istí, či je alebo nie je výrobca dôveryhodný, pozrite si celú ponuku.
Seriózny výrobca, ktorý sa drží vedeckých zistení a faktov, sa nebude zapodievať hovadinami. Nebude predávať výživové doplnky na nezmysly typu alternatívny detox.
Pri pohľade na celú stránku či brožúru výrobcu tiež lepšie zbadáte, aká je celková filozofia firmy. O čo sa snaží? Kto je cieľová skupina zákazníkov?
Napríklad ja rozhodne nie som cieľovka pre CBD oleje, kurkumové kapsule či kolagén. CBD je nafúknutá bublina, o ktorej som už písala. O kurkume mám PhD prácu a momentálne pracujem v klinickej štúdii s ňou. Viem teda, že výsledky s kurkumou sú nanajvýš predbežné. A kolagén v dávke 1 g/deň? To má byť na čo dobré?!
Preto keby mala firma toto v ponuke, asi by som svoj vitamín D hľadala inde.
Ale nejde len o ponuku, ale aj o celkovú komunikáciu a prístup. Ak vidím, že to tam zaváňa šarlatánstvom, idem inam. Pretože ak nafukujú a zavádzajú pri jednom výrobku, chcem riskovať pri inom? Zbytočná otázka. Nie.
Šarlatánske praktiky
Ako som sa vyjadrila na svojej sociálnej sieti, šarlatánske praktiky sú pre mňa také, ktoré sú voči vám/nám nefér. A je mi jedno, či je to z neznalosti, ľahostajnosti, úprimného presvedčenia či úmyselného klamstva.
Na Instagrame (tam sa dajú ukladať storky) som spomínala manipuláciu, zneužívanie trendov, ťah, ktorý volám „babka je ryba“, či vytváranie pseudoproblému.
Keď zbadáte ktorúkoľvek z nich, majte sa na pozore. Ako som už písala, nemusí ísť nutne o podvod, no ľahko môže a často ide.
Viacerí (nie všetci) predajcovia výživových doplnkov, s ktorými som sa bavila, vedeli o zákonoch, pravidlách a iných detailoch súvisiacich s výživovými doplnkami menej než vy po prečítaní týchto dvoch blogov. Z nevedomosti sa uchyľovali k praktikám, ktoré voči vám/nám nie sú celkom fér.
Nie je totiž fér navodzovať dojem, že výživový doplnok funguje v liečbe ako akýkoľvek schválený, registrovaný liek; len je vlastne ešte lepší.
Oplatí sa vôbec kupovať nejaké výživové doplnky?
Výživové doplnky môžu byť užitočné.
Ak vám dočasne/trvalo chýba nejaká zložka výživy, ktorú si nie a nie zabezpečiť správnou stravou, sú rozhodne na mieste. Vitamín D sa odporúča všeobecne všetkým v miernom pásme od jesene do jari. Inak by mala byť potreba výživových doplnkov posúdená a riešená individuálne.
Nie sú tu však na to, aby robili zázraky na počkanie a nemožné do pár dní. V USA iba nedávno vyšiel článok, podľa ktorého drvivú väčšinu výživových doplnkov jedia ľudia úplne, ale že úplne zbytočne.
Preto si pri tvrdeniach predajcov pripomínajte, že ide o potraviny. Možno sú pre vás dobré, možno nie. Rozhodnutie, či nejaké chcete, spravte bez kalerábov natlačených do hlavy šarlatánskymi predajcami, medzi ktorými je veľa klamárov a šlendriánov. Lieky vám môže vydať len študovaný lekárnik (prípadne farmaceutický laborant). No na výživové doplnky podobné obmedzenie nie je.
A keď nájdete predajcu výživových doplnkov, ktorý je zorientovaný v problematike, nepoužíva žiadnu zo šarlatánskych praktík a prezentuje tieto výrobky tak, ako sa má, o to viac si ho vážte. Takých som, zatiaľ, stretla pramálo.