Nezvyšujte si imunitu

Sypú sa na nás reklamy, ktoré nás presviedčajú, že si máme posilniť imunitu. Až sa môžeme zľaknúť, že keď nič neberieme, robíme niečo zle.

Práve na tom strachu niektorí zarábajú. Veď aj na školeniach o bezpečnosti používania internetu nám stále pripomínajú, aby sme si dávali veľký pozor na správy snažiace sa v nás vzbudiť náhly strach a rýchlo niekam kliknúť či písať. Strach je mocným spojencom  každého predajcu „zaručených“ riešení.

Je v tomto prípade opodstatnený?

Funkcia imunity sa nedá vyjadriť na stupnici od 0 do 10

Možno ste už počuli o tom, že máme špecifickú a nešpecifickú imunitu. Nešpecifická je evolučne staršia. Predstavte si ju ako kyjak v ruke pravekého človeka, pre ktorého je takmer všetko hrozba. Ugh, ugh, buch! Špecifická imunita je mladšia. Skôr by som ju prirovnala k skalpelu skúseného chirurgia.

No tam to zďaleka nekončí!

Imunita nemá stupnicu od 0 do 10, po ktorej plynulo kĺže hore či dole, keď je „oslabená“ či „posilnená“. Imunita je taká komplexná, že učebnica pre medikov so základnými informáciami má vyše 800 strán.

Imunita sa môže narušiť rôznymi spôsobmi. Existujú závažné vrodené či získané poruchy imunity (napríklad infekcia HIV), pri ktorej jedna alebo viaceré zložky imunity nefungujú.

Ťažkosti môžeme mať, aj keď začne naša imunita šalieť kvôli troche peľu alebo sa pustí do našich vlastných buniek. To asi nechceme „zvýšiť“, pravda?

Čo je to vlastne „posilniť“ imunitu?

Čo teda znamená „posilniť“ či „boostnuť“ imunitu?

To je otázka, na ktorú mnohé z prípravkov na trhu nemajú žiadnu alebo, v lepšom prípade, len veľmi vágnu odpoveď.

Látky, ktoré dokázateľne aktivujú nejakú z mnohých zložiek imunity, samozrejme, jestvujú. Niektoré sa používajú v terapii rôznych druhov rakoviny. Iné mieria na liečbu vážnych chorôb imunity. Sú to seriózne lieky a majú aj peknú kôpku možných nežiadúcich účinkov. Nejde o nič, čo by ste kúpili niekde na pumpe či internete a užili, keď na vás niečo lezie. Používajú sa, len keď má človek konkrétnu diagnózu.

Nakopnúť, posilniť, zvýšiť, naboostovať imunitu… slová, ktoré vyvolávajú v ľuďoch nesprávne predstavy. Keby sa dala imunita zvyšovať ako zvuk na mixážnom pulte, ako zaručíte, že si nezvýšite napríklad alergickú reakciu?

Nezvyšujte si imunitu.

Stačí, ak tej obyčajnej, marketingovo nenafúknutej imunite nebudete hádzať polená pod nohy (podporíte ju).

Nedostatok/nadbytok prvkov výživy je na škodu

Ako? Začnime pri výžive.

Naša imunita potrebuje rôzne časti výživy pre svoje normálne fungovanie: zinok, selén, železo, meď, kyselina listová, vitamíny A, B6, C, D aj E.

Preháňať to s nimi však rozhodne nie je cesta. Problém je, keď ich je vážny nedostatok, teda pri fakt zlej výžive (malnutrícia). Na druhej strane, smutné na nadbytku je, že ho imunita nevyužije.

Vitamín D, vitamín C a zinok

  • Vitamín D sa pre jeho priamy súvis s imunitou spomína, akoby bol zázračný. Nie je. Ak ste často na slnku, nepotrebujete ho užívať. Ak nie ste, môže mať jeho tabletkové dopĺňanie zmysel. Neplatí však, že čím viac, tým lepšie. Stačí, keď je ho tak akurát. Predávkovanie vitamínom D (nereálne zo slnka či stravy) môže viesť aj k smrti.
  • Aj vitamínu C nepotrebujete pre imunitu mega množstvá. Denná odporúčaná dávka je pod 100 mg pre dospelého človeka (tehotné ženy potrebujú trochu viac). S teóriou, že vitamín C ovplyvňuje priebeh nádchy, prišli začiatkom 20. storočia, veda ju však vôbec nepotvrdila. Pri dávke nad 2000 mg (štyri 500 mg tablety za deň) sa môžu objaviť nežiaduce účinky. Pritom všetky tie nadbytočné miligramy nemajú žiaden prínos pre vašu imunitu.
  • Zinok je dosiaľ jediný prvok, ktorý má preukázateľne nejaký vplyv na dĺžku trvania či priebeh nádchy. Pozor, nevieme, či aj iných chorôb. Nespraví zázraky; jeho efekt označili za mierne až stredne významný. Treba ho začať užívať čím skôr po začiatku symptómov. Optimálnu dávku zatiaľ neurčili (hovorí sa od 10 do 30 mg/deň).

Pre všetky ostatné prvky a choroby platí – nemá žiaden zmysel nárazovo zvyšovať ich množstvo. Potrebujete ich mať stabilne dostatok pre bežné správne fungovanie celého tela (vrátane imunity). Nadbytok nevyužijete.

Rastlinky? Otázne

Čo rôzne rastlinné prípravky? Echinacea, hliva, cesnak, čaj…

Zisťovala som. Dlho-predlho. Hľadala som v odborných článkoch, pýtala som sa študovaných farmaceutov, ba aj jedného študenta farmácie, ktorý to má ešte čerstvo v pamäti.

Výsledok?

Nie je žiadna rastlina, o ktorej účinku na imunitu by jestvovali jednoznačné dôkazy.

Sú viaceré rastliny, pri ktorých máme sľubné výsledky z výskumov na zvieratách či bunkových kultúrach. Ale to ako definívny dôkaz nestačí. Normálne lieky tam svoju cestu za dôkazmi len začínajú. V práci som videla veľa potencionálnych liekov zlyhať v skúškach na veľkom počte ľudí, hoci u zvierat či u malého počtu pacientov boli sľubné.

Má teda zmysel brať rôzne bylinné prípravky na podporu imunity?

Možno áno, možno nie. Keďže dôkazy nie sú jednoznačné, najférovejšie je povedať: „Dnes nevieme naisto, v budúcnosti budeme možno vedieť viac.“

Vakcína – tréning pre imunitných chirurgov

Špecificky sa dá imunita podporiť vakcináciou. Vakcína je ako školenie pre lymfocyty. Ak ostanem pri tej chirurgickej metafore, naučia sa nový druh operácie; nešpecifická imunita ďalej robí Ugh, ugh, buch! s kyjakom v ruke.

Ako najlepšie podporiť aj nešpecifickú, aj špecifickú imunitu v jej každodennej práci?

Ste si istí, že to chcete vedieť? Nie je to také jednoduché, ako sa predajcovia snažia naznačiť. Nestačí pár tabletiek, ktoré vyriešia aj tie problémy, čo nemáte…

Určite to chcete vedieť? 

No dobre, ja vám to teda prezradím, zvedavci.

Čo teda môžeme pre imunitu spraviť?

Nešpecificky svoju imunitu podporíte najlepšie tak, že jej konzistentne, pravidelne dodáte všetko, čo potrebuje.

Nemusíte k tomu voliť kopu drahých doplnkov. Majte čo najpestrejšiu stravu s dostatkom vitamínov, minerálov a vlákniny (vlákninu potrebuje váš mikrobióm).

K tomu pridajte dosť kvalitného spánku (7-9 hodín) a pravidelnej fyzickej aktivity, ideálne na čerstvom vzduchu a slnku. Vyhnite sa alkoholu a tabaku (preukázateľne narúšajú imunitu). Umývanie rúk síce nepomôže imunite priamo, ale zníži množstvo mikróbov, a tak bude mať menej práce.

Nestačí vám to? Ak veľmi chcete, môžete (nemusíte) pridať saunu, otužovanie, relaxačné a meditačné techniky, pozitívny pohľad na svet a, samozrejme, placebo. Na imunitu totiž dokázateľne pôsobí aj psychika (robí zmerateľné zmeny). Ak máte psychicky dobrý pocit, bude sa aj vašej imunite lepšie pracovať.

Preto sa najmä nenechajte vystrašiť rôznymi manipulatívnymi predajcami. Tí nám nahovárajú, že musíme sebe či svojej rodine podávať práve ich prípravky, aby sme ju nakopli či zvýšili. Nemusíme.

Starajte sa o imunitu priebežne a ona sa postará o vás, keď bude treba.



Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.