Neseďte toľko, telo sa potrebuje hýbať

To, že sedavý životný štýl je podobný zabijak ako cigarety, ste možno už počuli. Sedenie 9-10 hodín denne sa zaraďuje sa medzi najdôležitejšie faktory zvyšujúce riziko srdcovocievnych chorôb a smrti (1). Tí, ktorí sedia neprerušene viac ako 2 hodiny denne, majú dvojnásobné riziko smrti oproti tým, ktorí sa medzi tým prejdú či si zacvičia (2).

Štúdia z 19. augusta 2021 sa zamerala na vplyv sedenia vo voľnom čase (teda televízia, počítač, čítanie či iné sedavé činnosti) na výskyt mozgovej porážky a analyzovala dáta vyše 140 tisíc ľudí. Pri nej zistili jednoznačný vplyv dlhého (>8h) sedenia vo voľnom čase na zvyšovanie riziko porážky u ľudí pod 60 rokov, u ktorých tento efekt zmiernila stredne náročná fyzická aktivita. Mierna fyzická aktivita veľmi nepomohla.

Fyzická aktivita nielen predlžuje život, ale podľa výskumov aj pomáha mysli, aby ostala dlhšie svieža. To aspoň ukázal prehľad výskumov v júli a v júni tohto roku.

Ako sa začať viac hýbať pri sedavej práci?

Výskum z februára tohto roku, sa pozrel na efekt pracovných stolov skrížených so stacionárnym bicyklom. Ukázala, že ľudia, ktorí ich používali, mali významne zvýšenú spotrebu energie a zníženú hladinu glukózy a inzulínu. Nemalo to efekt na krvný tlak a iné biochemické ukazovatele. Zdá sa, že toto by mohla byť cesta vpred, lenže zatiaľ sú výsledky nejednoznačné.

Ďalší výskum z 15. augusta 2021 sa pozrel, ako fungujú rôzne počítačové aplikácie, ktoré vám či už pripomenú, že máte vstať a pohnúť sa, alebo vás rovno prinútia všetko nechať tak, lebo vám vypnú monitor. Zhodnotili, že výsledky sú sľubné, no treba viac dát. Ja sama takú aplikáciu používam (EyeLeo), mne pomáha.

Státie namiesto sedenia?

Ak máte stôl, pri ktorom môžete stáť, môžete využiť aj ten. Výskumy však zatiaľ nie sú celkom jednoznačné. Väčšina analýz štúdií, čo som našla, sa sťažovala na nízku kvalitu dôkazov. Takže by som sa čisto na státie nespoliehala. Mňa však napríklad státie pri pracovnom stole motivuje k pohybu a to už nemusí byť na zahodenie.

No a keby ste sa nemali začať hýbať pre svoju neskoršiu smrť a lepšiu starobu, tak sa rozhýbte pre vlastný pocit spokojnosti a šťastia. Pozitívny efekt cvičenia na dušu ukázali vo viacerých štúdiách na rôznych vekových skupinách, pričom podľa výsledkov z roku 2020 je tento efekt vyšší, čím je človek starší.

Ako to máte so sedením? Dbáte na to, aby ste sedeli menej?

Image from Pixabay