Mojich viac ako 20 rokov jogy a rady začínajúcim jogínom

Keď už o tom pohybe, tak mi nedá nepodeliť sa so svojou obľúbenou témou a pohybovou aktivitou. Nejdem sa stavať do role odborníka na jogu, to fakt nie. No dačo málo už o nej viem, začala som ju totiž cvičiť pred viac ako 20 rokmi, vyskúšala som mnohé druhy, aj lektorov. Osobne mám najradšej vinyasu, hathu a power jogu a práve z osobných skúseností budem vychádzať.

Dnes je síce joga obľúbenejšia, stále však počúvam tie isté predsudky ako pred rokmi: „Joga, to je len pre ženy.” „Nie som ohybný.” „To je len pre tých čudných ľudí, čo objímajú stromy.” 😊

Muži a joga

Poznám viacerých mužov, ktorí cvičia jogu už veľa rokov. Lektor, ktorého lekcie mi dali najviac zabrať čo do kondičky, sily a miestami aj ohybnosti, bol práve chlap. Poznám viacero mužov, ktorí pravidelne jogu cvičia a veru si pri nej riadne „zamakajú“. Mužov, ktorí chcú skôr využiť svoju silu a výbušnosť, by som poslala najmä na power jogu. Ak sa chcú viac ponaťahovať, možno nech skúsia vinyasu.

Byť ako z gumy? Netreba

Ohybnosť? Nie je nutná. Joga nie je gymnastika. To si pripomínajte neustále. Vykašlite sa na to, že na vedľajšej karimatke ktosi odpočíva s hlavou na vystretých kolenách, kým vy sotva dosiahnete po kolená rukami. Možno cvičí jogu dvadsať rokov ako ja. 😊 A možno má vrodenú hypermobilitu a s tým spojené problémy, bez ktorých sa vy určite zaobídete.

Že sa neviete zamotať do praclíka? No a?

Jediný, komu to môže vadiť, je vaše vlastné ego. To vie v joge narobiť poriadnu šarapatu. Je veľa variácií a pomôcok, ktoré vám dovolia vyťažiť z cvičenia to maximum pre vás. Skúste rôzne jogy pre začiatočníkov, kde naozaj prispôsobia cvičenia vám, prípadne iyengar jogu s pomôckami.

Joga má byť nenásilná

Nenásilie je najpodstatnejšie pravidlo zo všetkých.

Ak niečo bolí, ak je vám vyslovene nepríjemne, polohu zrušte. Je rozdiel medzi príjemným ťahom a bolesťou; medzi zaujímavou výzvou a zraňujúcim tlakom.

V joge je šéfom vaše telo.

Jogu máte robiť dostatočne pomaly a precízne, aby ste stihli telo počúvať a prispôsobiť sa jeho potrebám. Tie sa, navyše, každý deň menia. Bežne sa mi stane, že jeden deň si cvičenie sťažím a o dva dni si ho zjednoduším. Keď som sa vracala k cvičeniu po prekonaní COVID-19, šla som na začiatočnícku jogu.

Z akej jogy radšej utečte

Ťažko pre začiatočníka rozpoznať dobrého lektora. Dve veci si však viete všimnúť hneď po prvej hodine: či má cvičenie hlavu-pätu a či je nenásilné.

Raz som zažila jogu (vraj pre začiatočníkov), kde sme bez prípravy a rozohriatia prešli hneď na náročné polohy. Pokračovali sme rovnako chaoticky a keď som videla ľudí okolo seba trpieť bolesťou a zadržiavať dych, na ktorý lektorka neupozornila ani raz, skoro mi zle došlo. Inde som spoznala lektorku, ktorá ku mne pri polohe klieští prišla a silno mi zatlačila do chrbta, aby som sa dostala nižšie. Ani jedno k joge skrátka nepatrí.

Veľakrát som zažila lektorky, ktoré si cvičili svoje a ani raz nás neopravili, niekedy ani slovne. Podobné to býva aj na masovkách s päťdesiatimi ľuďmi. Ja sa takým lektorom vyhýbam.  Považujem hodiny s nimi za stratu času a peňazí.

Ideál je lektor, ktorého hodina má jasný koncept, slovne stále upozorňuje na najčastejšie chyby, a keď treba, jemným, nenásilným tlakom/ťahom napraví do správnej polohy.

Dych a myseľ

Joga však nie je len cvičenie.

Najpodstatnejší v joge je dych a myseľ. Je to vlastne meditácia v pohybe. Práve pre toto má joga preukázateľný vplyv na depresiu či úzkosť. Cvičenie je len spôsob, ako prepojiť jedno s druhým. Pri joge by sa mal pohyb prispôsobiť dychu, preto sa pohyb postupom cvičenia prirodzene spomalí. Možno si poviete, že tým je cvičenie ľahšie. Skúste však pomaly klesať v kliku niekoľko sekúnd, kým sa vášmu telu uráči vydýchnuť.

Jogové cvičenie by nemalo na dych a upokojenie mysli nikdy zabúdať. To je jeho podstata, ktorá sa prejavuje v hatha a ashtanga joge asi najviac, ale nesmie vypadnúť ani z iných. (Po včerajšej joge s chlapíkom s napučanými svalmi a egom na vedľajšej karimatke zároveň pripomínam, že v joge sa takmer nikdy nedýcha ústami. Keď neustále nestačíte s dychom, tlačí vás ego do výkonu, na ktorý vaše ešte telo nemá.)

Joga a ezoterika

To, či bude hodina s mantrami, čakrami a inými „ezoterickými“ vecami, veľmi závisí od lektora a typu jogy. Niektorí lektori nepridávajú také veci vôbec, iní len máličko, ďalší vyslovene lietajú na ezoterickej vlne.

Ja to viem prijať, pokiaľ je lekcia inak fantastická. Moje vedecké ja si to preloží do reči svojho kmeňa. Už som však odišla od lektorky, ktorá začala viac riešiť mantry, čakry a energie než dych či správne cvičenie. Toto je však, podľa mňa, vecou osobného vkusu. Treba vyskúšať, čo vám najviac vyhovuje.

Joga je pre kancelársku krysu ako ja ideálna. Ponaťahujem si pri nej stuhnuté svaly, spevním si stred tela, upokojím vystresovanú myseľ, oddýchnem si.

Každému však, samozrejme, vyhovuje niečo iné.

Skúsili ste jogu? Ste jej prívržencami? Necháte sa nahovoriť na vyskúšanie? Či vás joga neoslovuje?

Obrázok: pixabay



2 thoughts on “Mojich viac ako 20 rokov jogy a rady začínajúcim jogínom”

  • Ahoj Lívia.
    Náhodou som natrafil na tvoj zaujímavý článok a objavil stránku milej dámy.
    Celkom sa podobáš na inú milú dámu, preto by som sa rád spýtal niečo dôverné.
    Tajne dúfam, že to nebudeš považovať za veľmi neokrôchané.
    Mohla by si mi prosím prezradiť, alebo dáko naznačiť, ako sa volá tvoja mama?
    Nech už odpoveď dopadne akokoľvek, prajem ti všetko dobré.
    Jozef

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.